Search Faizal Dzasrik

Selamat Datang. Welcome to FAIZAL DZASRIK FAN CLUB

Selamat Datang. Welcome to FAIZAL DZASRIK FAN CLUB
ZAREEN | Ini Suatu Cerita & Ini Satu Cerita Alter Ego

FDFC Inspiration Theme Song | KITA OONIK by NAJIP ALI

FDTV via Faizal Dzasrik Fan Club

Faizal Dzasrik & Friends @ MPH Quill

Faizal Dzasrik & Friends @ MPH Quill

Faizal Dzasrik Fan Club | WALL OF FAME - Part I

Faizal Dzasrik Fan Club | WALL OF FAME - Part II

Faizal Dzasrik BILLBOARD | Ini Satu Cerita Alter Ego

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita
FACEBOOK Syawa Dola & Shafiq Najib

FEEDBACK | Ini Satu Cerita Alter Ego

FEEDBACK | Ini Satu Cerita Alter Ego
INSTAGRAM @joyheni

FEEDBACK | Ini Satu Cerita Alter Ego

FEEDBACK | Ini Satu Cerita Alter Ego
FACEBOOK Kazrina Mohamed Kassim

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita & Ini Satu Cerita Alter Ego

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita & Ini Satu Cerita Alter Ego
INSTAGRAM @nurieie

FEEDBACK | Ini Satu Cerita Alter Ego

FEEDBACK | Ini Satu Cerita Alter Ego
GOODREADS Suhailah Iskandar

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita
FACEBOOK Nurin Irdina

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita & Yong Tau Foo

FEEDBACK | Ini Suatu Cerita & Yong Tau Foo
INSTAGRAM @misshanisrazak

SOUNDCLOUD Faizal Dzasrik #Karaoke

Monday, 20 January 2014

FDFC | Testimoni Novel-Novel Sahabat Penulisan

Dunia Yazmin - Majidah Mat Jusoh
[BMT] 

Pihak Editorial PTS Media Group telah menyatakan hasrat ‘melamar’ saya sebagai Penulis Testimoni bagi produk-produk terbaru penulisan sahabat seperjuangan. Alhamdulilah. Saya berasa berbesar hati kerana diundang bagi menjayakan usaha yang dinamik ini.
Slot khusus sepenuh satu muka surat dengan memberikan pendapat-pendapat yang menarik bagi dimuatkan dalam sisipan naskah TIGA Siri Novel Kompilasi berjudul :
SEJAK BILA KAMI ... ? oleh Ainin Naufal
DUNIA YAZMIN oleh Majidah Mat Jusoh
KEMBAR DIRAJA POPULAR oleh Aizam Aiman

Projek kompilasi ini adalah usaha jitu pihak penerbitan bagi keseluruhan karya-karya bersiri di bawah judul yang sama ‘dipakejkan’ atau ‘repackaged’ menjadi sebuah novel lebih tebal. Dengan paparan kulit novel berwajah baru dan pengeditan terkini, diharapkan semoga dapat memberikan nilai kepuasan yang maksima kepada para pembeli dan pembaca kelak. Insya-Allah.

Sejak Bila Kami ...? - Ainin Naufal
Selain FAIZAL DZASRIK, BAHRUDDIN BEKRI dan AIN MAISARAH adalah antara penulis-penulis pro aktif tanahair yang turut bersama-sama melahirkan pendapat dengan gaya tersendiri. Pengalaman diberikan kepercayaan seperti ini oleh Pihak Editorial PTS merupakan satu penghormatan yang amat besar dan bermakna.



Penghargaan lebih tepat ditujukan khas kepada peminat-peminat karya Faizal Dzasrik yang selama ini begitu setia memberikan sokongan positif hingga telah membawa kredibiliti saya selaku penulis sampai ke tahap ini. Alhamdulilah. Terima kasih. 



Ucapan teristimewa kepada sahabat-sahabat penulisan saya, Puan Ainin Naufal, Puan Majidah Mat Jusoh dan Puan Aizam Aiman (Mazlia Murat).
Tahniah! Semoga terus berkarya dan ‘sayang-menyayangi’ antara satu sama lain serta kekal utuh menyemarakkan lagi semangat persahabatan. Insya-Allah. Amin. Perghh!

Kepada pecinta-pecinta karya fiksyen remaja tempatan. Dapatkanlah novel-novel kompilasi ini di pasaran. Edaran PTS Media Group Sdn. Bhd. Terima kasih.
Perghh!

[BMT] 


Juga terdapat di kedai-kedai buku seluruh negara 
(sementara stok masih ada)
also available at bookstores nationwide 
(while stocks last)


Wednesday, 15 January 2014

FDFC | Ikon Orang Lidi


BMT

Saya memang tidak pandai melukis. 
Editor novel INI SUATU CERITA, Tuan Alif Firdaus Azis bertanya jika saya berminat mahu mencipta ikon atau avatar sebagai identiti penulis. Sempat berfikir sejenak. Apakah bentuk lukisan yang saya selalu lukis semasa kecil? 
Saya terus melukis sebentuk objek halus yang memaparkan perasaan riang gembira. Berkaca mata dan bertopi sebagai aksessori tambahan. Hanya BEBERAPA SAAT, saya telah pun siap melukis di atas sekeping kertas A4 putih. Saya sebagai ORANG LIDI! 
Tuan Alif mengambil lukisan tersebut lalu terus di-scan-kan dan akhirnya muncul sebagai penyeri muka surat awal novel INI SUATU CERITA dan YONG TAU FOO. Disertakan bersama alamat e-mail. 
Saya melukis ikon ini sewaktu berkunjung ke Pejabat PTS bagi urusan mengesahkan pruf novel kerana pihak penerbitan amat kesuntukan masa bagi memastikan kedua-dua novel DEBUT serentak hasil karya saya, INI SUATU CERITA dan YONG TAU FOO segera disiapkan dan dihantar ke bahagian percetakan. Pihak PTS mahu memperkenalkan kedua-dua novel tersebut pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur yang mula berlangsung pada waktu terdekat. 
Terutama kepada para pembaca atau pembeli novel-novel ini pasti akan menyedari lukisan ikon ORANG LIDI yang dimaksudkan. Inilah lukisan original saya. Jika menjadi seorang pelukis, saya lebih gemar melakar gambar permandangan atau ‘abstrak berangan’ tetapi bukan wajah orang atau diri sendiri.
Idea sebenar ikon penulis ini diinspirasikan oleh tuan editor sewaktu pulang dari berkunjung ke salah sebuah acara Pesta Buku di Thailand. Di sana pada ketika itu, trend atau ikutan para penggiat penulisan menghasilkan ikon bagi menampilkan identiti penulis-penulis.
Tiada istilah khusus atau metafora bagi menggambarkan mengapa saya memilih ORANG LIDI sebagai ikon. Sememangnya tiada sebarang sebab penting. Segalanya spontan!
Apa yang boleh dikaitkan serba sedikit mengenai ikon ORANG LIDI ini dengan diri saya sendiri adalah ingatan sewaktu zaman kanak-kanak. Semasa kecil, saya percaya kita semua ada imaginasi tersendiri. Saya sangat suka menonton Sukan Olimpik di kaca televisyen. Acara sukan tempur, larian, berbasikal, ‘ice-skating’ dan sebagainya akan digambarkan semula oleh saya melalui lukisan ORANG LIDI. 
Saya suka melukis melihat aksi-aksi atlit sukan dalam bentuk ORANG LIDI versi format 2D. Hehehehe. Amat senang jika mahu melukis atau mengubahsuai aksi-aksi tangan dan kaki supaya boleh dikepakkan, 'dilentuk-liukkan' dan sebagainya. Pada pendapat saya, ORANG LIDI amat versatil dan boleh difahami oleh sesiapa pun selain mudah dilukis oleh orang yang tidak pandai melukis seperti saya.
Selepas DUA novel DEBUT terawal, ikon tersebut tidak lagi digunakan oleh penerbit. Sungguhpun begitu, saya tetap mengingati asal-usul kisah kewujudan ikon ORANG LIDI ini. Hehehe. Perghh!   

BMT  


Juga terdapat di kedai-kedai buku seluruh negara 
(sementara stok masih ada)
also available at bookstores nationwide 
(while stocks last)


Friday, 10 January 2014

Behind The Scenes | Yong Tau Foo – PTS One

BMT + BMTi 

Saya tidak menunggu lama. Selepas selesai menyiapkan manuskrip pertama INI SUATU CERITA, saya sudah memikirkan idea baru tetapi mahu menyuntik KELAINAN. Selepas tamat semua subjek peperiksaan semester terakhir di UiTM Shah Alam, saya terus kembali ke komputer Gateway bagi memulakan projek penulisan terbaru.

Apakah material penulisan yang seterusnya? Dari manakah sumber-sumber inspirasi saya? PASAR MALAM!
Pada pertengahan tahun 2006, saya sekeluarga masih tinggal di Balakong. Setiap Sabtu, saya pasti berkunjung ke Pasar Malam di Taman Taming Jaya. Saya paling suka membeli YONG TAU FOO. Pelbagai aneka pilihan bebola ikan, ayam, sotong, udang dan lain-lain. Ditambah sayur kangkung, sotong getah dan mi gulung kuew tiaw. Semua bahan direbus panas-panas di dalam tangki zink berbentuk periuk besar. Selepas siap direbus, penjual memotong bahan-bahan pilihan para pelanggan dengan menggunakan gunting khas lalu dimasukkan ke dalam plastik. Sos cili berempah disertakan bersama kicap. Dibawa pulang ke rumah. Makan sambil menonton televisyen. Oouh! Sedapnya.
Kisah penjual YONG TAU FOO?

Oh! Tidak. Saya tertarik pada perkara lain. Nama ‘YONG TAU FOO’ itu sendiri sangat unik.
Ya, makanan kegemaran orang-orang berbangsa Cina, lebih spesifik etnik Hakka. Sejenis makanan yang enak dan digemari oleh ramai orang tanpa mengira bangsa Melayu, Cina, India dan lain-lain.
Idea ini berlegar-legar dalam fikiran saya hingga menjadi ‘bahan perbualan’ bersama adik saya, MEEN ketika melepak di Kedai Mamak ABC. Saya berkata kepada MEEN.
“Along pikir nak tulis something different. Something yang boleh bagi inspirasi kat orang-orang yang akan baca novel Along nanti. What do you think?”

“Just do it! Terus tulis je apa yang Along rasa nak tulis.”
MEEN membalas dengan bersemangat.
Ayat pertama saya tulis adalah tajuk terlebih dahulu, YONG TAU FOO.
Berbeza dengan manuskrip pertama, INI SUATU CERITA yang mana saya sendiri kebuntuan memilih tajuk sedangkan manuskrip telah siap. Pada usaha kali ini, manuskrip kedua mengalami situasi ‘berlawanan’. Saya sudah memilih tajuk sejak dari awal!

Masih ada perkara-perkara penting lain saya fikirkan. MENTALITI orang-orang di sekeliling kita. Saya seorang berbangsa Melayu, bakal penulis novel Bahasa Melayu. Adakah semestinya saya akan menulis novel-novel hanya untuk dibaca oleh orang-orang Melayu sahaja? Itulah rentak dunia industri penulisan pada masa itu. Novel Melayu KEKAL dengan melo-drama kemelayuannya. Majoriti besar pembaca-pembaca Melayu menyukainya tetapi citarasa bangsa lain berlainan pula.
Saya mahu membuat PERCUBAAN dan PERUBAHAN. Saya mahu menulis sesuatu yang menarik tentang ‘mereka’. Namun begitu, saya harus mengekalkan rentak KOMEDI ditambah dengan kacukan elemen MELO-DRAMA yakni Cinta, Dendam, Tangisan, Pembalasan dan sebagainya. Berbeza dengan manuskrip INI SUATU CERITA yang menampilkan ‘KOMEDI ASLI’ atau ‘Pure Comedy’.
Saya menetapkan HERO dalam manuskrip ini adalah seorang LELAKI BERBANGSA CINA. Perkataan ‘FOO’ adalah nama timangan kepada Adam Foo Keng Kiat. Persis Mega Star terkenal Hong Kong, Aaron Kwok. Hehehe. Memang boleh dijual!
Ah Foo dijelmakan berasal dari susur galur keluarga berbangsa Cina yang melimpah ruah dengan pengalaman-pengalaman dalam DUNIA PERNIAGAAN.

HEROIN ciptaan saya adalah seorang PEREMPUAN BERBANGSA MELAYU.
Rujukan pada panggilan nama ‘YONG’, adalah kakak sulung secara lazim digunakan oleh kebanyakan institusi kekeluargaan berlandaskan tradisional di Perak. Sharifah Noor Adibah atau nama manjanya ‘YONG’.
Kebetulan pada masa itu, saya amat meminati penyanyi berbakat besar, ADIBAH NOOR. Pada era tersebut, beliau amat terkenal kerana baru sahaja memenangi Anugerah Juara Lagu menerusi single ‘Terlalu Istimewa’. YONG @ ADIBAH adalah seorang gadis Melayu konservatif tetapi memiliki impian yang menggunung.

'TAU' atau TAUFIK diciptakan sebagai ‘adik bongsu kepada YONG dan kawan baik kepada FOO’. Sebagai penyeri kala suka dan duka, selain pencetus revolusi penceritaan YONG dan FOO. Gandingan mereka bertiga membentuk barisan teraju utama bagi novel masa hadapan berjudul ‘YONG TAU FOO’.

Apakah STORYLINE atau Jalan Cerita manuskrip ini?
Saya harus merancang dengan teliti. Saya termenung, berfikir, termenung lagi kemudian terus berfikir. BUKAN SPONTAN seperti manuskrip INI SUATU CERITA.
Selepas draf jalan cerita diyakini kuat dan lengkap, saya mula menaip manuskrip ini. Hingga 50% selesai tanpa edit. Segala-galanya mentah. Komputer terpaksa dibungkus ke dalam kotak.
Saya sekeluarga berpindah dari Balakong ke Shah Alam. Proses penulisan ditangguhkan buat seketika hingga rumah baru siap dikemas. Kemudian sambung semula tugas menulis dengan rentak perlahan kerana manuskrip pertama INI SUATU CERITA sedang berjuang bagi diterbitkan. Saya sendiri tidak tahu apakah nasib ingin bergelar Penulis menjadi kenyataan atau sebaliknya.

Hingga pada awal tahun 2007, saya mendapat berita gembira apabila PTS One menerima manuskrip INI SUATU CERITA secara rasmi. Pertama kali berjumpa dengan editor-editor PTS One, saya sendiri tidak tahu apakah perancangan mereka pada masa itu. Dalam sesi suai kenal dan perbincangan lanjut, seseorang yang penting dalam hidup saya telah pun MEMBUKA MULUT secara tanpa diduga.

“Along ni tengah tulis satu lagi novel. Apa tajuk novel baru ko, Long? Yong Tau Foo?”
MAMA menyampaikan cerita perkembangan terbaru kepada Cik Nurismaliza Ismail (Ann), Cik Mazlia Murat (Aleeya Myra) dan Encik Alif Firdaus Azis.

“Belum siap lagilah. Sikit lagi nak kena tulis. Rasanya dua tiga minggu lagi siap kot.”
Saya cuba memperbetulkan kenyataan spontan MAMA.

“Ada novel baru ke? Takpe... takpe. Kalau dah siap nanti, bagitau kami. Kami memang nakkan manuskrip baru.”
Cik Mazlia mencelah mesra dengan penuh semangat.  

Pada masa itu, manuskrip YONG TAU FOO telah pun siap 70%. Selepas mendapat galakan positif daripada editor-editor PTS One, saya diusik oleh MAMA ketika di rumah.
“Engko ni tak reti nak bukak mulutlah! Nasib baik Mama bagitau. Rezeki ko, Long. Sekali DUA novel orang PTS nak.”

Saya kembali tekun dengan rentak kerja lebih dinamik. Baki penulisan 30% episod-episod akhir manuskrip YONG TAU FOO selesai dalam tempoh DUA minggu. Dalam tempoh yang terakhir, lebih banyak idea-idea pengolahan berlaku secara spontan ditokok tambah dengan draf jalan cerita sedia ada. Siap! Manuskrip asal setebal 420 muka surat telah berjaya disiapkan.
Kembali bertandang ke Pejabat PTS di Wangsa Melawati membawa manuskrip kedua. Maklum balas diberikan dalam jangka masa singkat. Tidak lama. Cik Mazlia menghubungi saya, memberitahu manuskrip kedua telah pun diterima dan mengisytiharkan DIRI SENDIRI sebagai editor novel YONG TAU FOO. Hehehehehe.
Pada ketika itu, manuskrip sudah mula giat diedit secara professional. Segalanya pantas dan laluan mudah bagi proses penerbitan novel YONG TAU FOO. Alhamdulilah. Rezeki daripada Allah swt.

Kali pertama melihat produk akhir YONG TAU FOO sebagai sebuah novel tepat pada hari pertama di Booth PTS pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2007 (PBAKL 07’). Saya TERKEJUT BESAR atas beberapa sebab.

PERTAMA
Novel YONG TAU FOO (manuskrip kedua) mendahului novel INI SUATU CERITA (manuskrip pertama) di atas meja jualan. Novel INI SUATU CERITA masih di kilang percetakan. Hanya beberapa hari kemudian, novel yang sepatutnya dikenali sebagai ‘Novel Pertama Faizal Dzasrik secara FIZIKAL’ akhirnya tiba di Pesta Buku. Sempat membuka beberapa bungkusan pek novel bersalut kertas kilang. Ya! Boleh merasai bau ‘kertas baru’ dan dakwat cetakan yang masih panas.

Koleksi Wall of Fame : Foto novel-novel Yong Tau Foo di rak kedai buku. 
KEDUA
Saya hanya sempat memberitahu secara lisan (informal) kepada editor tentang idea kulit novel YONG TAU FOO. Saya membayangkan kulit hadapan novel dengan gambaran periuk stim yang berasap-asap seperti gerai Yong Tau Foo di pasar malam. Saya amat terkejut ia tampil dengan tiga keping gambar wajah teraju utama tergantung pada sebentang tali penyidai dan hamparan rumput hijau di bawah. Sangat tersasar jauh dari imaginasi saya. Saya amat bimbang. Sejujurnya, kulit novel ini ‘tidak setara’ dengan jalan cerita sebenar dalam novel tersebut. Bolehkah novel ini menambat hati para pembeli di Pesta Buku pada masa itu?
BOLEH! Berdasarkan pemerhatian saya sendiri, novel YONG TAU FOO dan INI SUATU CERITA mendahului kelebihan dari segi aspek ‘ketebalan’. Kuasa Allah swt. Di meja jualan Booth PTS One pada ketika itu kesemua karya-karya yang dijual adalah bermuka surat ‘kurang tebal’. Pembeli-pembeli terutamanya para remaja berkuasa memilih dan membeli sebenarnya gemar mencari novel-novel fiksyen yang LEBIH TEBAL untuk dibaca bagi memaksimakan kepuasan. Hanya kedua-dua novel saya ini sahaja yang tebal. Sama ada salah satu atau kedua-duanya dibeli pada masa sama. Ramai peminat buku-buku PTS yang sudah selesai membaca dan berpuas hati hadir semula ke Pesta Buku. Kembali ke meja jualan PTS One mahukan karya-karya lebih tebal. Saya berasa amat lega dan bersyukur.
Sejak itu, saya mula percaya pada istilah 'Don’t Judge A Book By Its’ Cover'. YONG TAU FOO menepati kriteria istilah tersebut.

KETIGA
Sasaran ‘BONUS’ menerusi novel ini adalah PEMBACA BUKAN MELAYU yang meminati karya fiksyen terutamanya jika boleh meyakinkan pembaca-pembaca berbangsa Cina. Sepanjang membantu petugas-petugas jualan PTS di Pesta Buku, saya berjaya menjual YONG TAU FOO kepada seorang lelaki dewasa dan seorang remaja perempuan berbangsa Cina. Saya sangat gembira. Remaja perempuan berbangsa Cina berasal dari Subang Jaya, SELANGOR itu memberikan maklum balas yang positif di MySpace (segala mesej dipadam oleh ADMIN MySpace selepas dinaiktaraf). Toh Chey! Toh Chey! Ho Yeay!

KEEMPAT
Selepas mendapatkan naskah novel YONG TAU FOO khas untuk penulis, kembali meneliti semula setiap perincian pengeditan sungguhpun sebelum dicetak saya sudah mengesahkan pruf terlebih dahulu. Pada hemah saya, Cik Mazlia Murat telah menjalankan tugas pengeditan dengan sangat bagus. Berbanding manuskrip asal, novel ini ditatarias lebih cantik. Selaku penulis, sedari lebih awal bagaimana cara saya menulis. Sedia maklum, masih cetek pengalaman. Cik Mazlia Murat berjaya memperindahkan lagi struktur keseluruhan novel ini. Alhamdulilah. Saya amat berterima kasih.  

Menerusi artikel ini, saya ingin memperkatakan sesuatu yang penting.
Kepada insan bernama Mazlia Murat, anda sangat BERBAKAT! Terima kasih kerana membantu saya menerusi novel YONG TAU FOO. Semoga Allah swt sentiasa melindungi PUAN MAZLIA MURAT (status terkini) sekeluarga. Amin. Perghh!

BMT + BMTi   


Juga terdapat di kedai-kedai buku seluruh negara 
(sementara stok masih ada)
also available at bookstores nationwide 
(while stocks last)

Tuesday, 7 January 2014

FDFC | Kita Oonik - Inspiration Theme Song


BMT

Kita Oonik – Najip Ali 



{ LIRIK } 
Rap : Najip Ali
Jauh perjalanan luaslah pandangan
Destinasi kehidupan penuh pengertian
Dari persepsiku semuanya individu
Ku pasti kamu adalah kamu
Citarasa kita berbeza-beza
Cerminkan dirimu tanya siapakah dia
Perseptif, Positif
Mengejar kemajuan sertai mereka

Back Up Vocal : Ina Freshies + Hook : Najip Ali
Beza budaya (citarasa)
Juga bangsa (berbeza-beza)
Tidak menjadi penghalang... (kita Oonik... kita Oonik...)
Bersama... Ha aa... (Ooh Ooh Ooh Oonik)

Duet Chorus : Najip Ali + Ina Freshies
Jangan ragu terus dengan caramu
Kerana kita OONIK
Biar berbeza kita punya cara kita
Sememang kita OONIK

Rap : Najip Ali
Bumi nan luas dan pelbagai pilihan
Fahaman dirimu tidak jadi persoalan
Cuba bukakanlah matamu dan juga minda
Pastinya bisa kecapi apa yang dicita
Oh sungguh ku bangga dengan kita semua
Biarkan mereka dengan cara mereka
Optimistik, Individualistik
Teruskan caramu kerna kita OONIK

Back Up Vocal : Ina Freshies + Hook : Najip Ali
Maju bersama (Di sini)
Maju semua (Di sana)
Kita di mata dunia (Kita praktik... cara Oonik)
Dunia... Ha aa... (Ooh Ooh Ooh Oonik)

Duet Chorus : Najip Ali + Ina Freshies
Jangan ragu terus dengan caramu
Kerana kita OONIK
Biar berbeza kita punya cara kita
Sememang kita OONIK

*Repeat Duet Chorus (3 x)

Lagu/Lirik : KRU

Sebagai individu bernama Faizal Dzasrik, saya juga adalah seorang pecinta muzik tegar. Muzik adalah salah satu latar belakang penting dalam kehidupan saya. Menerusi muzik atau lagu, sebenarnya kita boleh menaikkan semangat dan menjalani kehidupan dengan penuh ceria dan bermakna.
‘Kita Oonik’ nyanyian Najip Ali feat. Ina Freshies (Ciptaan KRU, Terbitan PonyCanyon – Fuji Japan 1995) adalah lagu kegemaran saya sejak kecil. Pengaruh Asia Bagus! Lagu ini dimainkan pada penghujung rancangan tersebut. Saya menggemari lagu ini kerana melodinya adalah ‘fusion’ antara muzik MODEN dan ETNIK Asia-Nusantara. Paduan RAP mewakili SUARA LELAKI dan VOKAL mewakili SUARA PEREMPUAN.
Lagu ini menceritakan bagaimana kita boleh membuka minda dan menerima ‘perbezaan setiap individu’ jika memiliki sifat menyokong dan memahami antara satu sama lain. Lagu ini turut mengajak pendengar supaya bangkit mencapai kemajuan. Kemajuan boleh dikecapi oleh sesiapa sahaja kerana DUNIA adalah LUAS tanpa sempadan. Pada hemah saya, KRU berjaya mencipta lagu yang sangat bagus dan memberikan nilai-nilai positif kepada masyarakat.
Oonik atau UNIK (ejaan sebenar) bermaksud 'LUAR BIASA' atau 'KEISTIMEWAAN YANG BERBEZA'. Saya amat percaya setiap orang dilahirkan di DUNIA ini memiliki keunikan tersendiri. Di sebalik kelebihan atau kekurangan, pastinya akan ada KEUNIKAN yang diberikan oleh Yang Maha Esa.
Sepanjang bergelar Penulis/Novelis, saya berpeluang bertemu dengan ramai peminat-peminat karya secara langsung atau tidak langsung di mana setiap daripada mereka adalah individu yang UNIK pada mata dan hati saya.
Apakah KEUNIKAN mereka? Saya boleh memberikan sedikit bingkisan dalam beberapa situasi BERBEZA.

PERTAMA
Ada di kalangan peminat karya berdepan dengan KANSER. Perlu melalui rutin proses kimoterapi tetapi masih membawa novel-novel saya sebagai bahan penghibur. Apabila menyebut KANSER, tahukah anda betapa hebatnya penyakit tersebut? Sangat menyakitkan. Bagaimana peminat yang tabah ini sedang kesakitan tetapi masih sempat terfikir mahu berhibur dengan novel-novel saya. Itu sangat UNIK bagi saya. Serius, saya amat terharu. Sangat menyentuh perasaan. Insya-Allah, saya akan sentiasa mendoakan semoga kesihatan peminat karya saya unik ini bertambah pulih. Amin. 

Foto menerusi Instagram MissHanisRazak yang membawa novel-novel karya Faizal Dzasrik ketika sedang menjalani kimoterapi
KEDUA
Situasi apabila BAPA tercinta menghalang minat saya menjadi penulis. Sebenarnya ABAH tidak tahu sejauh mana pencapaian saya dalam dunia penulisan. Setelah novel baru diterbitkan, peminat-peminat karya novel terdahulu bersatu padu memberikan sokongan. Sokongan bermula di Portal Penerbit, usaha mencari dan membeli, memberikan maklum balas positif hingga menghantarkan foto-foto perkongsian kegembiraan kepada saya. Mereka sangat UNIK! Saya amat bersyukur, peminat-peminat karyalah yang menguatkan lagi perjuangan saya di persada dunia penulisan. Selepas melihat semua maklum-maklum balas ini, persepsi ABAH kepada saya bertambah baik. Secara jujurnya, tanpa disangkakan peminat-peminat karya saya sudah berjaya memperbaiki tanggapan ABAH terhadap hasil usaha saya. Jutaan terima kasih. Alhamdulilah. 

Foto dari Portal PTS

KETIGA
Dunia tanpa sempadan. Sukar dijangkakan. Setakat hari ini, saya telah menerima maklum balas dari pelbagai latar belakang yang UNIK. Dari golongan professional, suri rumah, pelajar hingga ke pekerja kontrak warga asing di luar negara dan lain-lain. Berbeza sudut sosiologi dan sosio-ekonomi. Saya selalu berfikir, mungkin ruang radar liputan karya-karya saya hanya pada klausa pasaran tertentu sahaja. Tidak seperti apa yang saya sering fikirkan. Ia berkembang atas rezeki pemberian Allah swt. Alhamdulilah.



KEEMPAT
BUKAN SEMUA pembaca atau peminat-peminat karya ‘MENGINGATI’ saya selaku penulis. Lebih menarik, tidak kenal langsung pun ada. Apa yang mereka ingat adalah apa yang saya telah hasilkan sebelum ini. Novel-novel itu sendiri yang membawa peminat-peminat karya kembali menjejaki saya semula selaku penulis. Bagaimana mereka boleh terfikir mencari saya semula? Saya percaya, jawapan yang TEPAT sudah tentu pada karya-karya yang telah mereka baca selama ini. Bagi saya, peminat-peminat karya yang memberikan maklum balas seperti ini adalah antara terUNIK!

Maklum balas daripada Dayang Nur Alia yang mengakui 'lupa' nama Penulis, tetapi memori semasa kecil yang berkesan membawa beliau bertemu semula Faizal Dzasrik di Facebook.
Kesemua bingkisan di atas adalah BENAR.
Justeru sejak dari awal penubuhan laman sesawang FaizalDzasrikFanClub.Com, saya berfikir adalah wajar sentiasa menerbitkan penghargaan kepada insan-insan yang UNIK ini.  
Lagu ‘KITA OONIK’ adalah paling terbaik melambangkan semangat setiakawan Faizal Dzasrik Fan Club.  Lagu ini saya didedikasikan khas kepada semua peminat karya saya di mana jua anda berada. Andalah yang telah mewarnai kehidupan saya selama ini. Terima kasih. Alhamdulilah. Perghh!

BMT   


Juga terdapat di kedai-kedai buku seluruh negara 
(sementara stok masih ada)
also available at bookstores nationwide 
(while stocks last)


Friday, 3 January 2014

Behind The Scenes | Ini Suatu Cerita – Alaf 21 – Creative Enterprise – PTS One

BMT + BMTi

‘Aku nak tulis novel, tapi apa benda aku nak tulis?’  
Itulah soalan yang berlegar dalam fikiran saya sewaktu menghadap komputer Gateway berlogo hitam putih seperti lembu tenusu di negara Barat. Tanpa 'STORYLINE' atau Draf Jalan Cerita. Saya hanya menulis ikut hati saya sahaja.

‘Okey tak agaknya, kalau aku buat satu watak seakan-akan mirip diri aku sendiri?’
Maka terciptalah seorang watak bernama LAN. Saya mula menceritakan kisah intro tentang LAN. LAN yang bijaksana, cekap menyelesaikan masalah tetapi kurang aktif. Dibesarkan dalam dunia kekeluargaan yang tegas. LAN suka bercakap seorang diri. Hanya mengolahkan watak LAN, saya berjaya menulis hingga DUA episod yang panjang. Haaa... siap pun pengenalan LAN Cik Mot Sempot!
Episod ketiga? Watak apa pula?

‘Tipikal dan kontra berbanding LAN.’
Saya mahu mencipta watak lain pula yang bersuara. Saya memikirkan watak yang memiliki ‘sisi berlainan'. Seseorang yang nakal, romeo tetapi memiliki daya survival tinggi. Sifat bonus dikurniakan kreativiti seni halus tetapi tidak berfikiran jauh. Berwajah desa. Watak SYUK berjaya dilahirkan. Yeay! Saya menulis dengan gembira hingga DUA episod seterusnya. SYUK Si Buaya Plastik sudah mula mewarnai karya. 
Masih ada kekurangan. Saya fikir, karya ini masih memerlukan satu lagi watak yang boleh membawa daya tarikan.

‘Semua orang sukakan Mr. Perfect!
Ting! Sudah tiba masanya BERFANTASI. Jangan terlalu dongeng tetapi masih lagi nampak realistik. Bagaimanakah rupa paras watak yang saya sendiri inginkan jika boleh diberi pilihan? Kacak, kaya-raya, rendah diri dan menjadi kesayangan ramai. Terlalu sempurna! Saya memasukkan sedikit elemen sengal. ZAREEN muncul dengan pakej lengkap. ZAREEN Si Kambing Gurun yang bertuah! Saya pasti dan yakin.

Wah! Saya sudah ada TIGA HERO UTAMA. Berbagai-bagai senario boleh ditulis. Secara spontan sahaja. Langsung tiada perancangan. Apa yang saya fikir, terus tulis. Saya menulis dan mengedit, serta menulis semula bagi mengaitkan ketiga-tiga watak penting itu.
Selain LAN, SYUK dan ZAREEN, muncul pula pelbagai watak yang menghiasi sepanjang perjalanan cerita karya ini. Saya menggarap dengan seikhlas hati hingga lebih SEBULAN. TAMAT!
Maka terciptalah karya pertama saya SETEBAL 535 muka surat pada manuskrip asal yang berjudul... entahlah. Novel saya tidak bertajuk. Saya mati akal sebentar. Saya tiada idea.
Hingga pada saat saya membuka salah satu muka surat manuskrip tertulis TIGA perkataan ‘INI SUATU CERITA’. Saya terus pilih judul ini tanpa ragu-ragu. Tajuk ini sangat sesuai kerana menampilkan ‘elemen kejutan’ kepada pembaca kelak kerana tiada sebarang ‘klu’ tentang cerita yang bakal dibaca oleh mereka.

Manuskrip ‘INI SUATU CERITA’ siap seminggu sebelum peperiksaan semester terakhir di UiTM Shah Alam. Saya sempat mengulangkaji pelajaran pada saat-saat akhir dan menjawab peperiksaan. Selang beberapa hari kemudian, saya mendapat berita gembira. Abah memberitahu kami sekeluarga akan berpindah dari BALAKONG ke SHAH ALAM dalam jangka masa terdekat. Proses perpindahan berlaku dan niat menghantar manuskrip ditangguhkan buat sementara waktu hingga rumah di SHAH ALAM siap dikemas.

Pada Julai 2006, saya melangkah yakin membawa manuskrip ini ke KARANGKRAF. Pada waktu itu, jenama ALAF 21 mendominasi pasaran novel-novel Melayu. Jika dilihat pada kedudukan carta terlaris Top 10 di kedai-kedai buku, jualan novel-novel terutamanya bergenre cinta dan ‘thriller’ hebat bergaya dikuasai jenama ALAF 21 dan BUKU PRIMA terbitan KARANGKRAF. Namun pada ketika itu, saya sedang mempertaruhkan sebuah manuskrip bergenre paling tidak diusahakan oleh mana-mana penerbit iaitu KOMEDI.

Sejak dari peringkat awal penulisan, saya mengetahui ‘forte’ kebolehan semulajadi dari sudut pengolahan lebih pada rentak karya bergenre KOMEDI. Sebelum menulis, saya telah meletakkan satu konsep yang nyata dalam minda. 
‘CINTA sangat laris tetapi KOMEDI lebih sesuai dengan jiwa aku. Aku nak buat diri sendiri dan orang-orang yang membacanya ketawa. Aku nak buat semua orang HAPPY!’

Sepanjang berkarya, testimoni awal sudah pun berlaku. MEEN, adik saya ketawa terbahak-bahak apabila membaca karya ini walaupun belum diedit sepenuhnya. Okey. Petanda awal mewakili pandangan orang-orang muda. Bagaimana pula jika pembacanya adalah orang-orang yang lebih berusia? Ya! ABAH saya telah ‘curi-curi’ baca dan pernah ketawa seorang diri pada jam 2 pagi. Abah sekali-sekala membuka fail manuskrip saya.

Dengan keyakinan tersebut, saya berazam membawa karya ini ke pejabat KARANGKRAF di Shah Alam sebagai 'LANGKAH PERTAMA'. Berserta sebuah laporan lengkap tentang kajian pasaran dan gaya persembahan manuskrip termasuk lampiran biodata pengenalan diri. Alhamdulilah, karya ini berjaya tiba ke terus tangan Editor ALAF 21.

Pada awal September 2006, saya mendapat bungkusan kurier ketika sedang menyapu halaman belakang rumah. Saya membukanya dan terkejut. Manuskrip INI SUATU CERITA telah DITOLAK. ALAF 21 turut melampirkan sepucuk surat rasmi dan memberi alasan ringkas kerana jadual penerbitan sudah dipenuhi hingga April 2007.
Baiklah. Saya terima dengan hati terbuka walaupun amat kecewa kerana percubaan pertama tidak berjaya. Namun begitu sekurang-kurangnya KARANGKRAF menghantar semula manuskrip saya dengan penuh hemah dan professional. Saya amat menghargainya. Mungkin bukan rezeki saya. Saya bertekad, tidak akan berputus asa.

Saya sempat menjadi buntu seketika.
Syarikat penerbitan manakah saya harus mencuba nasib selepas ini? 
Saya sentiasa mengingati majalah komik ‘GILA-GILA’, keluaran CREATIVE ENTERPRISE (CESB). Dalam majalah itu terdapat banyak iklan novel-novel terbitan CESB. Saya tidak berfikir panjang dan terus ke pejabat CESB di Bangsar beberapa hari kemudian.

Saya berpeluang bertemu terus dengan Pengurus Penerbitan. Berbincang soal royalti dan sebagainya. Kemudian saya menyerahkan manuskrip saya kepada pengurus tersebut. Apabila pulang ke rumah, perasaan saya sedikit berlainan. 
Gerak hati saya mengatakan manuskrip INI SUATU CERITA bukan terbitan CESB. Namun begitu, tidak tergesa-gesa mengambil kembali manuskrip tersebut kerana saya percaya Allah swt menyayangi hambaNya yang berusaha keras.

Beberapa minggu kemudian saya membelek akhbar KOSMO. Ruangan ‘Buku dan Sastera’. Saya terbaca ruangan komentar yang menampilkan novel remaja hasil karya Alif Firdaus Azis berjudul ‘Bergaduh dan Menari’. Saya ternampak nama syarikat penerbitan ‘PTS One Sdn. Bhd'. Gerak hati mengatakan, saya harus segera pergi ke Cyber Cafe. Mencari seberapa banyak maklumat yang boleh diperoleh dan bersiap sedia menghubungi PTS One.


Panggilan pertama saya disambut oleh Cik Nurismaliza Ismail (Ann). Beliau menjawab dengan tenang dan mencadangkan saya menghantar e-mail bab-bab contoh kepada PTS One. Saya terus menghantar 'Episod 1 – MAK MINAH, Lan Sebagai Aku' dan 'Episod 3 – PONTENG, Syuk Sebagai Aku'. 
Saya mempertaruhkan DUA bab contoh melibatkan watak LAN dan SYUK. Tanpa ZAREEN kerana saya mahu watak ini sebagai 'surprise act' apabila manuskrip ini diterima kelak. 
Saya menunggu selama beberapa minggu. 
Senyap! Tiada jawapan. Saya pasrah sambil mengharapkan rezeki masih ada kerana memahami bukan senang mahu meyakinkan penerbit tambahan pula berusaha KALI PERTAMA sebagai penulis baru. 

Selang beberapa hari kemudian, seorang gadis memperkenalkan dirinya sebagai Cik Mazlia Murat menghubungi saya dengan suara yang penuh ekspresif. 
“Saya dah lama nak telefon Faizal. Kami suka cerita tu. Tercari-cari nombor telefon Faizal, rupanya ada kat bahagian bawah e-mail. Manuskrip Faizal diterima.”  

Cik Mazlia mahu berjumpa saya di Pejabat PTS, Wangsa Melawati.
Apabila sudah mendapat jawapan yang pasti, saya segera mengambil semula manuskrip dari CESB dan membatalkan urusan dengan alasan yang jujur.
“Manuskrip saya dah diterima penerbit baru.”

Seorang editor wanita menyerahkan kembali manuskrip INI SUATU CERITA kepada saya.
“Saya sempat baca sikit.”

Kemudian tersenyum ceria. 
Agaknya, apalah yang difikirkan oleh editor tersebut ya? Entahlah. Hehehehe. 
Pada keesokan hari, saya bersama MAMA dan MEEN menaiki bas awam dan teksi ke Wangsa Melawati. Kereta masih di bengkel cat pada ketika itu. Hehehe. Ikhtiar sedaya upaya.  
Di Pejabat PTS, saya bertemu secara langsung bersama Cik Ann, Cik Mazlia dan Encik Alif.

‘Encik Alif Firdaus Azis? Oh! Inilah penulis buku yang aku baca kat KOSMO tu!’  
Saya tersengih-sengih. Orangnya kacak dan gebu. Hehehe.

Bermula awal Januari 2007, saya telah pun bekerjasama dengan PTS One Sdn. Bhd. Dari konsep awal, perbincangan kulit novel hasil ilham saya sendiri hingga ke proses pengeditan terakhir. Paling menarik, Encik Alif lah editor novel saya yang pertama! 
Secara rasminya manuskrip INI SUATU CERITA diterbitkan. Karya ini adalah NOVEL PERTAMA di bawah jenama SYOK! – PTS One, menfokuskan pasaran Remaja dan Dewasa Muda atau ‘Young Adult’. Novel ‘INI SUATU CERITA’ diperkenalkan kali pertama pada bulan Mei 2007 di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL 07'). 

Alhamdulilah!
Berkat kesabaran saya, akhirnya membuahkan hasil. Perghh!
Dedikasi ditujukan khas kepada Alif Firdaus Azis, Nurismaliza Ismail (Ann) & Mazlia Murat (Aleeya Myra). Anda berTIGA adalah orang-orang PERTAMA menyambut kedatangan saya ke arena penulisan. Jutaan terima kasih. Perghh! 

BMT + BMTi    


Juga terdapat di kedai-kedai buku seluruh negara 
(sementara stok masih ada)
also available at bookstores nationwide 
(while stocks last)


Wednesday, 1 January 2014

FDFC | E-Mail Pertama Daripada Peminat Karya Faizal Dzasrik


BMT

Tarikh sebenar saya bermula sebagai penulis/novelis adalah 27 April 2007, apabila novel kedua saya ‘Yong Tau Foo’ diterbitkan beberapa lebih awal dari novel pertama Ini Suatu Cerita (30 April 2007) dan diperkenalkan bagi pertama kali pada Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2007.
Sememangnya pada waktu itu, saya memberanikan diri masuk ke kawasan staf Booth PTS. Bersungguh-sungguh menjual dua novel karya saya bersama petugas-petugas jualan. Fuh! Saya masih ingat. Pengalaman yang saya tidak akan lupa sampai bila-bila.
Pesta Buku tamat pada hari terakhir, 6 Mei 2007.
Saya berehat sebentar kerana terlalu penat ‘beraksi’ di Pesta Buku. Walaupun kepenatan, saya tergerak hati ingin ke Cyber Cafe Seksyen 2, Shah Alam. Sekitar tahun 2007, rumah saya tiada talian internet broadband atau WiFi seperti sekarang. Segala urusan melibatkan e-mail, saya harus ke Cyber Cafe.
Saya telah membuka e-mail (alamat disertakan dalam naskah cetakan pertama novel), saya amat terkejut dan gembira menerima e-mail maklum balas PERTAMA dalam sejarah sebagai seorang penulis. Pengirimnya adalah Nor Linda (nil_azm@yahoo.com).
Berikut di bawah adalah petikan dari e-mail kiriman Linda. 


Pastinya ribuan hadirin yang singgah ke Booth PTS. Serius saya kurang ingat, yang mana satukah gerangannya adik bernama Linda ini. Linda ingin menjadikan saya seorang mentor. Agak terkedu kerana saya masih baru ‘beberapa hari jagung’ bergelar penulis/novelis. Selain itu, Linda juga meminta tip penulisan. Saya cuba menjawab secara jujur dan seikhlas hati.
Berikut di bawah adalah e-mail yang saya telah balas semula kepada Linda. 


Saya tidak menjangkakan novel INI SUATU CERITA adalah impak awal hasil tulisan saya bakal diminati pada masa hadapan. Sebagai ‘wajah baru’ dunia penulisan pada ketika itu, saya tidak meletakkan harapan terlalu tinggi. Cukup sebagai pengenalan pada permulaan karier, selebihnya masih perlu banyak belajar lagi bagi menjadikan mutu karya penulisan saya bertambah baik pada masa akan datang.
Lain pula jadinya. Saya mula dihargai oleh para pembaca. Mungkin ketiga-tiga watak utama iaitu LAN, SYUK dan ZAREEN yang dicipta oleh saya secara spontan semasa menulis novel ini sampai ke hati dan perasaan para pembaca. Terutamanya pembaca-pembaca perempuan. Hehehehe. Alhamdulilah. Selepas E-Mail Pertama ini, saya berterusan menerima e-mail demi e-mail maklum balas yang seterusnya. Sungguh mengembirakan. Inilah dinamakan rezeki daripada Allah swt. Syukur Alhamdulilah.
Terima kasih Nor Linda. Di mana jua anda berada, saya mendoakan semoga panjang umur dan dipermudahkan rezeki. Amin. Perghh!

BMT   


Juga terdapat di kedai-kedai buku seluruh negara 
(sementara stok masih ada)
also available at bookstores nationwide 
(while stocks last)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...